Chef' Special Amigo

Kaiser Records
Amigo

Het gaat het Nederlandse Chef Special voor de wind. Dat weet je als je voor een hippe band als Twenty One Pilots zomaar eventjes zevenenveertig shows in Noord-Amerika mag klaarstomen. Toch wist de bonte bende uit Haarlem tussen de vele livespektakels door nog een derde plaat in te blikken ook. Eentje met hedendaags en hitgevoelig werk, dat hen internationaal weer op een hoger niveau tilt.

We geven alvast even een gebruiksaanwijzing mee. Een reputatie als “mengelmoes tussen Red Hot Chili Peppers en Fun Loving Criminals”, zoals wel eens vermeld wordt, geeft aan dat dit vijftal een uitgesproken liveband is. En zo moet je deze plaat ook benaderen. Eerst moet je gewoonweg even dansen en zweten op een tropisch, energiek live-optreden; dan pas deze plaat kopen om na te genieten en een tweede concert mee te kunnen zingen. Een andere volgorde geeft immers een minder bevredigend resultaat.

Even nader verklaren. Op ‘Amigo’ wisselt Chef’ Special de hybride van reggae, hiphop en funk in voor een modernere versie waarin dubstep, IDM en dancepop hun weg vinden. Hip wegdraaiende tunetjes, pompende beats, singalong refreintjes; you know the drill. Deze plaat is een soort van pop-snoepwinkeltje: zomers, jeugdig en klaar om zowel tienerfuiven als puberhartjes te veroveren. Voor dat laatste staan de vele multiculturele vredesboodschappen en vooral ook de Robbie Williams-alike stem van Joshua Nolet te trappelen.

Is dit dan een verwijt over een te afgelikte productie? In geen geval. Met dit soort gedetailleerd in de studio uitgekiende zomertunes ligt natuurlijk de weg naar de wereld open. “Money is the root of all evil”, weerklinkt het in het zomerse, wobbly reggaenummer Money, maar er zijn duidelijk serieus wat grijze ruggen tegenaan gekletst om onder meer in New York, Los Angeles en Seattle studiotijd in te boeken om dit geheel in elkaar te zetten. Of wat met de ophitsende reggaetonbeat-versus-IDM-tunes die de al even tropisch gekruide titeltrack opsieren?

Gelukkig had Chef’ Special dat tijdig ook zelf in de smiezen en werd gekozen om een groot deel van dit album opnieuw in eigen hand te nemen en het verhaal de groep niet te laten overstijgen. Daardoor kan er terug wat akoestische oprechtheid en intimiteit in Homesick of Nicotine en vinden de rootsreggae tintjes in de openingstrack Because I Love You terug de weg naar de… roots dus. Dat maar eventjes om te verhinderen dat de band met wat lauwe tienerfrasen als “I wanna be in your heart / I wanna be in your light / We could make a new start / We could dance all night” tussen de botsauto’s verdwijnt. Of is dit soort van protectionisme gewoon het teken dat we te oud aan het worden zijn?

Prima plaatje jongens. World, meet Chef' Special!!


5 juni 2017
Johan Giglot