Calicos - Sugarcoat It
Mayway Records
“Am I still chasing the dream or is it chasing me?” Frontman Quinten Vermaelen stelt een pertinente vraag in de opener van deze plaat. De vraag krijgt binnen hetzelfde nummer ook een antwoord: “I can’t give in”. Gelukkig maar.
Hij en zijn band Calicos vonden namelijk een eigen geluid sinds debuutplaat ‘The Soft Landing’. Daar getuigt reeds genoemde opener Blow Up ook meteen van. Die maakt schoon schip met het dromerige dat de band tot nog toe etaleerde. Het is een erg volwassen track waarin er nog wel elementen uit de aanvankelijke sound zitten, maar ook enige Radiohead-donkerte insloop.
Singles als Comedown, The Siren en Reliving deden aanvankelijk vermoeden dat de band de lijn van ‘The Soft Landing’ gewoon zou doortrekken, maar dat is dus niet helemaal het geval. Het waren, naast heel fijne singles, meer een brug naar een nieuw territorium waarin meer synths en indierockgitaren groeiden. De eeuwige vergelijkingen met The War On Drugs en Wilco zullen stilaan verdampen. En dat is een goede zaak.
Toch mogen ze nog niet meteen in de zadeltas, zoals ook Easy eerder liet horen. In de nieuwe stroom van muziek, die hun favoriete band liet vloeien sinds januari 2023, liggen nog voldoende stapstenen voor de oude fans om vaste grond te voelen. Ze kennen ondertussen al zeven van de elf tracks, want ook de epische slotsong In Motion, het romantische Love Where Have You Been en het okselfrisse en dansbare Daydreaming waren al singles. De verrassingen zijn dus schaars. Maar ze zijn er dus wel, meteen zelfs al. En verderop kunnen ze voorzichtig proeven van de puntgave popsong Rush Rush, het met Springsteen-toverstof besprenkelde Eye On The Prize en, bijna aan het eind, het ingetogen, met zachte oohoohs doorspekte Souvenirs.
“How to catch a dream”, klinkt het in deze laatste track als een mantra. Het is voor deze jongens geen vraag meer, want wat het zestal hier serveert samen met producer Tobie Speleman, klinkt vaak als een droom. De plaat is dan wel opgenomen in drie sessies, gespreid over 2023 en 2024, en klinkt daarom niet altijd even samenhangend (waarmee ze de bandnaam eer aan doen, want in het Spaans betekent die lapjeskatoen), maar er staat geen vulling op.
Het laatste woord is voor Vermaelen die toch de samenhang verklaart: “Elk nummer vertelt een verhaal over het vinden van betekenis in de schijnbare nutteloosheid van het bestaan en hoe de kracht om die leegte te vullen uiteindelijk van binnenuit komt. Zelfontdekking en acceptatie, een viering van het leven in al zijn facetten. Het is een oproep om te leven zonder spijt, om authentiek te zijn en om de dualiteit van het leven met open armen te verwelkomen.”
Albumreleaseshows:
29 nov 2024 | 4AD, Diksmuide
02 dec 2024 | Het Depot, Leuven
06 dec 2024 | Café Café, Hasselt
11 dec 2024 | Charlatan, Gent
12 dec 2024 | De Casino, Sint-Niklaas
13 dec 2024 | Trix, Antwerpen
14 dec 2024 | Deux Ours, Modave
15 dec 2024 | Ancienne Belgique, Brussel