C418 - Minecraft Volume Beta

Ghostly International

Minecraft Volume Beta

De kans dat u eerder van artiest C418 (“ceefoureightteen”) hoorde, is heel klein. En ook persoonsnaam Daniel Rosenfeld zal allicht weinig belletjes doen rinkelen. Maar u bleef natuurlijk wel steken bij de titel van deze dubbelaar. Want inderdaad, de Duitse elektronicacomponist is de ontwerper van de muziek van het wereldberoemde online spel Minecraft. En dat alleen al is reden om toch even wat dieper te graven.

Sorry als de titel u vastgreep. We gaan het hier NIET over het computerspel hebben. En ook niet over de reden waarom label Ghostly International na dik zeven jaar deze digitaal uitgebrachte muziek nu ook op cd of vinyl perst, want dat is zonder twijfel een proces van veel advocaten, rechten en dikke dollars geweest. Maar we gaan het wel over de muziek hebben.

En die is gelukkig tijdloos. Dertig tracks lang doezelt C418 weg tussen ambient en neoklassiek. Vaak minimaal en zonder beat of ritme-ondersteuning. Puur sfeer. Glijdend, zwevend of druppelend. De eerste cd, vijftien tracks, van deze ‘Volume Beta’ legt daarbij vooral de klemtoon op het klassieke met tracks als KI of Concrete Halls die bestaan uit een donkere, statische pianopromenade met subtiele, digitale strijkers en langzaam evolueren naar een filmisch geheel met meer grandeur. Spaarzaam, fantasierijk en dromerig. Maar tegelijkertijd ook met een doordachte diepgang die in de hoofdtelefoon volledig tot zijn recht komt én met een duidelijk compositorisch verhaal. Korte sfeerimpressies van dertig seconden als Moog City 2, die enkel een beetje tocht verhoorzaken, niet meegerekend dan.

Doordacht of niet, op de tweede cd zijn meer digitale creaties gebundeld en ligt de klemtoon meer op ambient en idm (jawel, beste Warp-vrienden, ook jullie krijgen een stukje van de koek). In het geval van The End (dat meer aan het begin staat) zelfs een kwartier lang. Met overgang van drone, ruis en gemurmel naar fonkelende, holle pianomelodieën vol galm en onderdrukte trots. Deze track vat dan ook mooi samen waar ‘Minecraft Volume Beta’ voor staat: een prachtige balans tussen eenvoudig en indrukwekkend, klassiek en modern, digitaal en analoog. Vol emotie en gevoel. Daar spreken we het computerspel zelf toch even tegen.

En daar maakt deze artiest het zichzelf erg moeilijk. Want liefhebbers van de game gaan allicht getriggerd worden door dit album, maar er ook weinig begrip voor kunnen opbrengen. Terwijl liefhebbers van elektronica, ambient en digitale soundtracks dan weer weigerachtig zullen staan omwille van de titel. Geheel onterecht trouwens, want dit is echt goed en kwalitatief degelijk spul. Ga trouwens niet naar uw installatie kijken, wanneer tracks op het einde plots even haperen of beginnen kraken en ruisen: dat is geheel te wijten aan de grootmeester zelve.

10 december 2020
Johan Giglot