Broeder Dieleman - De Liefde Is De Eerste Wet

Snowstar Records

De Liefde Is De Eerste Wet

De kans dat de artiestennaam Broeder Dieleman bij de doorsnee daMusic-lezer een heldere lamp doet branden is eerder klein. Dat is een beetje spijtig, heel erg begrijpelijk en misschien zelfs enigszins naar de zin van de man zelf. Broeder Dieleman is nu eenmaal een pur sang volksmuzikant – in de hedendaagse invulling van dat begrip weliswaar – en ligt niet echt wakker van hippe promotie of modieuze tendensen in de populaire muziek. Authenticiteit is een sleutelbegrip in zijn Zeeuwse wereld en als dat ten koste gaat van planetair succes of mediahipheid, dan is dat maar zo. Broeder Dieleman is een man uit één stuk.

‘De Liefde Is De Eerste Wet’ is zijn vijfde album, de samenwerking met Wannes Cappelle en Frans Grapperhaus niet meegeteld. Authentiek is hij, dat hebben we reeds gezegd. Dat is zijn sterkte, maar ook zijn zwakte. Broeder Dieleman zingt in het Zeeuws en dat is meteen een drempel: niet alles wat hij zingt is verstaanbaar (voor ons). Bij heel veel (Engelstalige) “zangers” is dat ook het geval, maar blijkt dat bij nader inzien best: wat ze zingen heeft niet steeds erg veel om het lijf. Bij Broeder Dieleman wordt men er alleen maar nieuwsgieriger door, precies omdat men vermoedt dat hij wel iets te vertellen heeft.

Dat Broeder Dieleman met zo’n naam af en toe wil preken of niet neerkijkt op een Bijbels geïnspireerde song mag niet verrassen : Jakobsladder is zo’n lied en het wondermooie titellied is niet alleen een prachtige reflectie op het leven, maar ook een bijna evangelische oproep !

De insteek van het nieuwe album vond Dieleman bij een negentiendeëeuwse Zeeuwse kunstenaar, Jan de Prentenknipper, die het knipselen tot kunstvorm had verheven. Dat heeft Dieleman letterlijk toegepast in de single Nieuw Raam (zie ook de videoclip hieronder). Maar ook figuurlijk is Dieleman een knipselaar. Eigenlijk al veel langer dan vandaag. Hij zoekt immers naar nieuwe invalshoeken, knipt stukjes uit de “grote” werkelijkheid om er zijn eigen kleine werkelijkheid mee te hermaken. Het verslag van dat werk, het resultaat van dat knippen geeft hij ons dan albumgewijs om de zoveel tijd door. En dat bevalt ons telkens weer.

Let wel, Dieleman schuwt de vernieuwing niet: deze plaat is iets meer georkestreerd dan de vorige. Het arrangement van Driftig Mens scheert langs lichte chaos en met Jaagpad op je iphone zie je hem zo als een tempobeul langs de Zeeuwse kanalen fietsen. Tegen de wind. Uitblazen kan je dan weer bij de mooie ballade Wijzang.

Bij Dieleman treedt men binnen in een aparte, persoonlijke wereld die, voor wie er voor openstaat, weldadig kan zijn. Het proberen waard, begin alvast met ‘De Liefde Is De Eerste Wet’.

8 juli 2020
Frank Tubex