Blockbillion - To The River

Hopedrive Records

To The River

Je mag je terecht vragen stellen. In ons collectief geheugen zit de duistere, fantasierijke postrock van Apse en vooral het imposante debuut ‘Spirit’ nog gebeiteld. Leuk dus dat Michael Grundlach met het nieuwe project Blockbillion boven water is gekomen. En nu ontdekken we meteen ook waarom hij zo lang kopjeonder bleef. Meer dan tien jaar lang bleef de multi-instrumentalist van het materiaal af en heeft hij zich toegelegd op de kunst van theater, keramiek, poppenmakerij en het kookvuur. Tot ‘To The River’ dus.

Grundlach zocht met demo’s mixmaster Aaron Scott Mason op en vroeg Apse-drummer Brandon Lee en saxofonist Jared Lee ter versterking. Zo kreeg dit droompopproject de uiteindelijke vorm. Een enigszins vage vorm trouwens. Want rond de negen songs op deze plaat hangt een soort van wezenloze gloed, veroorzaakt door een permanente meerstemmigheid in lang glijdende zangpartijen en permanent galmende orgelscapes. ‘To The River’ klinkt daardoor zelfs een beetje flauw en zeurderig. En dat is natuurlijk heel erg spijtig, want achter die façade gaan subtiele pianotoetsen, spaarzame maar warme baslijnen en een goed verscholen optimisme schuil. Je kan Joy Divisions kenmerkende She’s Lost Control-basriff achter In The River dan ook moeilijk negeren.

En toch hadden we het liever ietwat anders gezien. Met meer doordachte en doorvlochten structuren bijvoorbeeld. Of met in elkaar vervlochten melodielijnen. Of met extra instrumentale verrassingen (want je moet al goed gaan zoeken om Jared Lee's sax te ontdekken). Maar niets van dit alles dus. Dit is eerder een beetje neerdrukkende, eenvoudige sfeerpop met weinig eigen karakter of langdurig bestaansrecht. Misschien een tip voor het volgende kookrecept, beste Blockbillion: doe gerust iets meer scherpe Apse-ingrediënten in je volgende muzikale gerecht en kom dan nog eens keertje laten proeven.

20 april 2023
Johan Giglot