Blaudzun - Heavy Flowers

V2

Als de Nederlandse singer-songwriter Johannes Sigmond aka Blaudzun in 2008 zijn knappe, titelloze debuut uitbrengt, weten we dat het hier om een bijzonder talent gaat. Twee jaar later krijgen we gelijk als de magistrale opvolger ‘Seadrift Soundmachine’ (2010) verschijnt. Het album staat wederom vol met prachtige liedjes, heeft een rijker instrumentarium dan de voorganger en krijgt terecht lovende recensies. Blaudzun is in geen tijd een gevestigde naam. De verwachtingen voor het derde album zijn logischerwijs hooggespannen. Dat derde album is er inmiddels, heet ‘Heavy Flowers’ en is zonder twijfel een van de releases van 2012.

Heavy Flowers



Het is oktober 2011 als we een eerste voorsmaakje van het album voorgeschoteld krijgen in de vorm van Flame On My Head. Het is een prachtig liedje met een subtiele opbouw waarbij de zanglijnen en strijkers het geheel een oosters tintje geven. De toon is gezet en die bevalt maar al te goed.

Bij de prachtige uptempo stamper Elephants wordt duidelijk dat het geluid op ‘Heavy Flowers’ een nog rijker instrumentarium heeft dan voorganger ‘Seadrift Soundmachine’, terwijl het betoverende titelnummer laat horen dat Blaudzun qua emotie wederom mijlendiep gaat. Als we het strijkarrangement en het eerste couplet ervan horen, moeten we onszelf even knijpen om te voelen of dit echt geen droom is. Het snijdt dwars door je ziel terwijl de dreigende opbouw het liedje naar ongekende hoogtes tilt.

Dat Blaudzun ook in de uptempo en meer directe liedjes diepe emoties weet te combineren met een ongekende drive en subliem songschrijverschap bewijst hij met We Both Know. De spanning is vrijwel meteen voelbaar en je weet dat het liedje elk moment los gaat barsten.

Of Blaudzun nu met zijn band losgaat in het opzwepende Who Took The Wheel of zichzelf slechts begeleid met ukelele en piano in het sublieme en verstilde miniatuurtje Monday, het komt allemaal even sterk, krachtig en overtuigend over.

Tot en met Sunday Punch kunnen we geen hoogtepunt kiezen, tenzij we er tien mogen noemen. Maar dan horen we Another Ghost Rocket en hebben we dat hoogtepunt gevonden. De opbouw is werkelijk subliem. De bezieling spat eraf terwijl het in falset gezongen refrein als een raket naar ongekende hoogtes schiet. En dan die fenomenale outro.

Het album sluit af in de traditie van voorganger ‘Seadrift Soundmachine’: met een alternatieve uitvoering van een van de liedjes. Nu is het de rustigere, maar even mooie “Nocturne”-versie van Elephants die ervoor zorgt dat het album een kop en een staart heeft.

De vraag of Blaudzun de hoge verwachtingen heeft weten in te lossen beantwoorden wij met een volmondige ja!. Wij durven zelfs nog verder te gaan: Blaudzun heeft met ‘Heavy Flowers’ simpelweg de beste plaat van 2012 afgeleverd, punt!

20 mei 2012
Gregor Dijkman