Billie Marten - Flora Fauna

Virgin Records

Flora Fauna

EN, RELAX! Het zonnetje komt tevoorschijnt, de vogeltjes fluiten, bijtjes zoemen van bloem tot bloem en de vlindertjes fladderen tussen de tuinen. Het goede weer is in het land. Wat moet een mens nog meer hebben? Misschien een leuk deuntje  om de stress van de afgelopen maanden weg te spoelen? U vraagt, wij draaien.

Enter Billie Marten en diens kunstwerk ‘Flora Fauna’. Tot zover de overeenkomst met de natuur, want nee ‘Flora Fauna’ gaat niet over bloemen, gras of bomen. 

Met de derde langspeelplaat toont de eenentwintigjarige Britse singer-songwriter haar muzikale groei. Het timide folkmeisje van weleer heeft over de jaren een harder randje gekregen. En dat kunnen wij best smaken. Het volledige album heeft nog steeds folk als basis en de breekbare stem van Marten blijft het belangrijkste aandachtspunt, maar dit derde album klinkt meer volwassen dan de vorige. Vooral de bas, drums en lichte elektronische invloeden zorgen voor redelijk energieke nummers.

Garden of Eden was de eerste kennismaking met de "nieuwe" Marten. Het gitaarspel maakt plaats voor bas en drums. En hoewel het even wennen was aan die sound, zorgt het openbloeiend refrein dat alle twijfels worden weggespoeld. Het nummer straalt energie en maturiteit uit en dat is terug te vinden in de hele plaat van de jonge Britse.

Eén van de meest opvallende nummers op het volledige album is Human Replacement, een nummer dat verwijst naar de tragische dood van de Londense Sarah Everard en naar het onveiligheidsgevoel van vrouwen, wanneer ze ’s nachts over straat lopen. De dreigende toon van deze song kon niet beter gekozen zijn om dit gevoel muzikaal over te brengen

Met Liquid Love en Aquarium keert Marten meer terug naar de breekbare folk en toont ze nogmaals hoe ze met die fragiele, engelachtige stem de weg naar je hart kan vinden.

Op 'Flora Fauna' staan zeker nog lieflijke ballads, maar er is meer ruimte gemaakt voor pit en energie. Naast de constante aanwezigheid van de gitaar, is er ook meer ritme te horen, wat het volledige album naar een nieuwe hoogte tilt. Het jonge, timide, eerder naïeve meisje is opgegroeid. En die maturiteit straalt af van deze nieuwe plaat.

18 juni 2021
Marjolein De Smet