Avishai Cohen 1970

Sony
1970

Van een trendbreuk gesproken. Jazzmuzikant Avishai Cohen trekt de kaart van de popmuziek. 

Verschieten we ons daar toch wel een hoedje zeker. De wereldvermaarde jazzbassist Avishai Cohen maakt met '1970' (zijn geboortejaar) zowaar een popalbum. Maar dan wel een die verschillende facetten in de pop onderzoekt. De kernvraag lijkt te zijn: hoe verras ik mezelf en de fans? En dan bleek een popalbum niet eens zo'n al te gek idee.

Het is ongetwijfeld wel even wennen, zeker voor fans die van Cohen een jazzalbum verwacht hadden. Maar los van die verwachtingen slaagt Cohen erin om op dit door Jay Newland (Gregory Porter, Norah Jones,..) geproduceerde album zijn eerdere flirts met pop en zang helemaal door te duwen. Ook zijn Israëlische achtergrond blijft doorklinken, zowel qua repertoirekeuze (traditionals als Sei Yona en het op een killer van een hypnotiserende groove steunende Dror Ykri) als qua bezetting (vocaliste Karen Malka, percussionist Itamar Doari en drummer Tal Kohavi).

Een van de kernthema's is hoop in moeilijke tijden, zoals onder meer uit de hoesnota's blijkt. 'This Is A Song Of Hope', zo valt er dik geblokletterd te lezen. Meteen ook de opener en titeltrack. Verder valt op dat hij zich qua songkeuze zowel beroept op traditionals (Motherless Child) als op de muziek uit zijn jeugd, zoals onder meer de Beatlesklassieker For No One dat hij van een popliedje op gitaar omturnt naar een emotioneel doorleefde en doorvoelde versie.

En dan is er nog het tot dansen uitnodigende Vamonos Pa'L Monte, waarin onder meer Latijnsamerikaanse invloeden terug te vinden zijn. Ook dat is in zekere zin een verrassing op dit 'popalbum' vol aandacht voor liefde (My Lady) en hoop (afsluiter Blinded waarin hij de hoop uit om altijd op de steun van anderen te kunnen blijven rekenen). Cohen brengt daarmee een universeel verhaal, maar maakt het verschil onder meer door zijn aandacht voor funky accenten en persoonlijkheid.

Een vreemde eend in de bijt, zo zou je '1970' van Avishai Cohen kunnen omschrijven. Zoals steeds een uiterst verzorgde release, waarin echt élk detail lijkt te kloppen. We zijn erg benieuwd of dit verhaal ook live stand houdt.

Avishai Cohen is live te zien in de AB op 21 november.


19 oktober 2017
Philippe De Cleen