Andreas Spechtl Thinking About Tomorrow And How To Build It

Bureau B
Thinking About Tomorrow And How To Build It

Moeten we het nog herhalen? We zitten vol ongeduld te wachten op culturele crossoverprojecten als deze plaat van Panik-frontman en -producer Andreas Spechtl. Want wereldwijde vluchtelingenstromen en het virtuele einde van geografische grenzen kunnen enkel maar leiden tot creativiteit, vernieuwing, een compleet andere, muzikale aanpak. 

Iraans bloed, frontman van een Oosterijkse band, producer in de Berlijnse underground… dat is Andreas Spechtl. Met de veelzeggende titel ‘Thinking About Tomorrow, And How To Build It’ stuurt de geluidstovenaar een boodschap naar de wijde wereld pro globalisme en eenheid. Maar het is vooral de manier waarop die gebracht wordt, die compleet overdondert.

Spechtl heeft immers Perzische percussie en snaarinstrumenten gesampled, met een boel andere geluidsfragmenten verknipt en heeft die samengebracht in een hybride van pop, ambient en avantgarde, waarbij hij voortdurend prikkelt met mystiek. En dat gaat breed.

Tien keer op rij bouwt de producer zorgvuldige geluidsconstructies op die voortdurend in beweging zijn; gestaag, niet wild. Maar in elk geval ook desoriënterend en nooit echt tastbaar. Wilde improvisaties op sax die overgaan in een loop van een vreemde radiosample, iets als rollende vaten en trage tonnendrums versus hoge, ijle synthscapes… waar moet je beginnen? Live ontmoet elektronisch, traditie vindt de toekomst, ritme ontmoet diepgaande spacesferen. Bovendien laat de artiest ook keer op keer zijn abstract rollende loopconstructies samenkomen tot een overdonderend IDM triphop-geheel met indrukwekkende, goede afloop.

En alsof dat nog niet volstaat, komt dus af en toe een live instrument tussen de creatie improviseren of zorgt Andreas Spechtl voor enkele bizarre, zachte en hoge zangfrasen van man of (robot)vrouw zoals in het fabuleus grollende bassnummer The Age Of Ghost: “The future will collide in our eyes / In the places I called time”. Van welke planeet dit komt of wat de boodschap is, geen idee. Maar het bouwt wel netjes mee aan dat borrelend, bonkend, echoënd en knisperende geheel van muzikale exploten.

‘Thinking About Tomorrow, And How To Build It’, de multiculturele artiest geeft het antwoord hier zelf op een schoteltje. Vrijzinnig, vernieuwend, constructief en compleet over alle grenzen heen. Deze fantastische en fantasierijke plaat vol eigenzinnige, attractieve elektronica schiet meteen de top tien voor 2017 binnen!!


12 december 2017
Johan Giglot