Alain Johannes - Hum

Ipecac Recordings

Hum

Alain Johannes heeft een muzikaal CV om U tegen te zeggen. Van jonge leeftijd al zat deze Chileens-Amerikaanse zanger-gitarist in bandjes. Zijn podiumdebuut maakte hij met Flea en Anthony Kiedis (later van van Red Hot Chili Peppers).  Hij is goede vriendjes met Josh Homme en speelde mee op het op het iconische album ‘Songs For The Deaf’ van Queens of the Stone Age. En ook voor de opvolgers ‘Lullabies To Paralyze’ en ‘Era Vulgaris’ dook hij meermaals op in de studio. En dat is nog maar het begin.

Live nam hij een tijd lang de basgitaar voor zijn rekening na het ontslag van bad boy Nick Oliveri. Zo’n multi-instrumentalist kunnen ze overal wel gebruiken. Dus zijn naam staat ook in het boekje van bands en muzikanten als No Doubt, Mark Lanegan en Jimmy Eat World. In 2009 en 2010 trok hij  live de hort op met Them Crooked Vultures, de supergroep rond Josh Homme (hij weer), Dave Grohl en John Paul Jones.

En als je hem van al deze projecten niet zou kennen, misschien dan wel van zijn eigen band Eleven met in de line-up ex-Peppers drummer Jack Irons en zijn vrouw en muze Natasha Schneider. Ze trokken op tour met Pearl Jam en Soundgarden. Daar ontstond een unieke vriendschap met Chris Cornell. Het noodlot sloeg toe, want op enkele jaren tijd moest Alain Johannes afscheid nemen van zowel zijn vrouw Natasha als van Chris Cornell.

Sindsdien zien we de man minder in het gezelschap van de sterren, en concentreert hij zich op solowerk. In 2010 was er zijn eerste soloplaat ‘Spark’, een hartverscheurende ode aan zijn overleden vrouw. In 2014 volgde ‘Fragments And Wholes Vol. 1’. Nu is er 'Hum', zijn derde soloworp.

Inspiratie werd opnieuw gevonden in de ondraaglijkheid van het verlies van geliefden. Het werd nog maar eens pijnlik duidelijk hoezeer hij zijn vrouw mist, toen Alain vorig jaar lange tijd lange tijd wegens ziekte aan bed was gekluisterd. Dus terug naar af, geen rock-’n-roll op dit album, maar vooral de warme stem met minimale begeleiding - meestal enkel akoestische gitaar - en een enkel nummer met begeleiding, waarin de man het experiment niet schuwt. 

Eerste single Free stond ook op zijn eerste solo-album (volledig met sigarenkistgitaar).Hier probeert Johannes afscheid te nemen van alles dat er de laatste jaren is gebeurd, maar dan zonder zichzelf te verbranden. Tweede single Hallowed Bones werd ook voorzien van een verhelderende videoclip, die in de buurt komt van wat Alain Johannes wou: respect voor leven en dood en alles wat werd achtergelaten en heeft bijgedragen tot deze wereld. If Morning Comes, met iets uitgebreidere instrumentatie, is autobiografisch. Zoals eerder vermeld was Alain lange tijd ernstig ziek. Vandaar ook de titel en de dankbaarheid om de volgende morgen weer wakker te worden. 

Alain Johannes maakt vooral indruk in de akoestische nummers. Luister maar naar het openingskoppel Mermaid’s Scream en titelnummer Hum. Of naar Someone. Ga er rustig bij zitten en laat je meeslepen. Er is werk gestopt in dit derde album, ook al werd door zijn ziekte het process sterk vertraagd. Maar dat heeft achteraf gezien voor heel wat tekstuele inspiratie gezorgd.

Dit ‘Hum’ is een geweldig luisteralbum. En wij hopen van harte dat het concert van Alain Johannes dit najaar in Muziekclub N9 mag en kan doorgaan. 

6 september 2020
Bert Gysemans