Aisles - Hawaii

Presagio Records

Het verschil tussen de echte groten en de rest? Voor de eerste groep komt ooit het moment voor een magnum opus. De Chileense progrockers van Aisles doen ons verstomd staan met vierde langspeler ‘Hawaii’. Het ruimte-epos is één van de beste conceptalbums die we in de nieuwe eeuw al gehoord hebben. 

Hawaii

De premisse is intrigerend: net voor het uitsterven van alle leven op aarde, wordt een geheim project opgezet om de overleving van mens, dier en plant te verzekeren. Een groep wetenschappers voltooit een aantal succesvolle missies om andere planeten te koloniseren. In hun zog vertrekken de laatste aardlingen naar hun nieuwe habitat ergens tussen Mars en de Kuipergordel.   

Het openingsepos The Poet slaat spijkers met koppen. Een spannend stuk muziek, met ensemblespel dat pakt als secondelijm en waarin elk bandlid de ruimte krijgt om te schitteren. Nieuwe toetsenist Juan Pablo Gaete levert zijn visitekaartje af in Year Zero, een futuristische evocatie van het prille begin van kolonisatie van andere planeten. Upside Down is een emotioneel hoogtepunt; zanger Sebastian Vergara bestrijkt hier diverse hogere en lagere registers. CH-7 is dan weer van een instrumentale schoonheid waar je stil van wordt, maar onder dat somptueuze oppervlak liggen gevoelens als angst en onzekerheid op de loer.

Ook op het tweede schijfje winnen emotie en muzikaliteit het van bombarie en effectbejag. Het fragiele, semi-akoestische Terra gaat dieper in op de laatste uren voor het definitieve vertrek. Pale Blue Dot heeft een memorabele gitaarpartij, en daarbovenop schiet Vergara’s stem de hoogte in, ad astra als het ware.

Verreweg het flamboyantste nummer is Club Hawaii, genoemd naar een nachtclub uit de fifties. Na de apocalyps conserveren en fêteren de ruimtereizigers hier het laatste restje leven op aarde. Deze plek – de eerste van zijn soort in het zonnestelsel – roept nostalgische gevoelens op bij zijn bezoekers annex bohémiens. Heimwee naar de blauwe planeet domineert ook de finale, filosofische overpeinzing in het anti-spectaculaire slot In The Probe.     

‘Hawaii’ is sciencefiction zoals scifi zou moeten zijn. Het verhaal gaat niet over buitenaardse wezens en high tech ruimteschepen, maar over mensen van vlees en bloed die een nieuw leven proberen op te bouwen en daarom de ene beproeving na de andere moeten doorstaan. Vergara’s lyriek maakt het de luisteraar gemakkelijk om zich met de astronauten te identificeren. Hij portretteert hen niet als superhelden, maar als twijfelende ouders en reizigers tegen wil en dank. Naast het muzikale is het die anti-romantische insteek die dit album zo aangrijpend maakt.     

Dubbel onderstrepen in je agenda: Aisles concerteert in Lommel (21/10), Tilburg (27/10) en Maasmechelen (29/10). 

5 oktober 2016
Christoph Lintermans