Agusa Agusa

The Laser's Edge
Agusa

De tijdreizigers van Agusa hebben de pijen weer aangetrokken en de kap opgezet. De opvolger voor ‘Agusa 2’ is het tweede album voor de Laser’s Edge-stal van Ken Golden en heet simpelweg ‘Agusa’. Maar dit vijftal is ingewijd in de geheimen van de alchemie; zulke simpele mensen zijn deze Zweden niet. Dit is vintage progfolk. 

Op deze derde worp horen we hoe Agusa’s magische cirkel verder uitgebreid is tot een caleidoscopische output van kosmische en natuurbeelden. De stukken zijn korter dan op de voorgaande plaat (die uit twee massieve tracks bestond), wat niet wegneemt dat de woordeloze passages de luisteraar opnieuw een bovennatuurlijke, annex parallelle wereld inzuigen. De muziek – steeds tussen de vijf en tien minuten – blijft extensief van karakter, zoals ze trances opwekt en geïnspireerd werd door folklore en het occulte.

Na een hectische tournee door Europa werd het te veel voor organist Jonas Berge, die tijdens de opnames voor ‘Agusa’ besloot de pij af te leggen. Een vervanger vinden bleek lastig en er werd een pauze ingelast. Uiteindelijk werd de Deen Jeppe Juul aangetrokken. Die vindt inspiratie in de diepe wouden van Zuid-Zweden en woont er in primitieve omstandigheden, waar water rechtstreeks uit de bron wordt geschept en elektriciteit bij gelegenheid uit zonnepanelen wordt gehaald. Toch staat enkel Berge op deze plaat vermeld. Hebben we al gezegd dat dit geen simpele jongens zijn?

Het hammondorgel – bij genade van de god Elektron – en fluit boren een muzikale rijkdom aan waar de progressieve/psychedelische bands uit het noorden het patent op hebben. Trances worden in de eerste plaats opgeroepen door de wah-wah-gitaar van Mikael Ödesjö (luister naar het middendeel van Bortom hemom).

De emotionele diepgang staat haaks op cynische berekening of commerciële toegevingen. Het geitenwollensokkengehalte en de pastorale stijl indachtig, bezit Agusa niettemin de gave van de direct aansprekende melodie. Een album met meerdere gezichten: de ene keer een wild zwiepende takkenbos (Sagor från Saaris), een andere keer een luistercursus onthaasting (de trage delen in Landet Längesen en Den förtrollade skogen) of een antidepressivum (Sorgenfri, uiteraard).    


13 december 2017
Christoph Lintermans