Delusion Squared II

Eigen beheer
Delusion Squared
Na het uitstekende, gelijknamige debuut (2010) filosofeert het Franse trio Delusion Squared verder op het apocalyptische thema. ‘II’ is opnieuw een intrigerend conceptalbum en laat een band horen met een neus voor moderne progrock.
Hoofdpersoon is ditmaal een hogepriesteres van de Heilige Moederkerk die door de onhandigheid van een discipel oog in oog met het Armageddon komt te staan. Om oorlog af te wenden, wordt de discipel aan de Heilige Moeder geofferd, maar vergeefs. Het klinkt als de premisse van een spannend scifiverhaal, en Delusion Squared maakt er een geslaagde crossover progversie van.
Om de verhaallijn helder te houden, is de vertelling – net als op het debuut – episodisch opgebouwd. Bovendien geeft dit de musici de vrijheid om met een heel divers klankenpalet te gebruiken. Progrock gaat hier een huwelijk aan met folk, pop en light metal. De engelachtige zang van Lorraine Young lanceert DS overigens in het populaire clubje ‘progbands-met-frontvrouw’ als The Reasoning, Panic Room en Touchstone.
In de eerste episode (Providence) worden de profetieën van de hogepriesteres met synthesizers beklemtoond. Mede dankzij het spannende gitaarwerk vormen Double Vision en Necrogenesis het omineuze begin van een verhaal dat de luisteraar niet meer loslaat.
Het tweede deel (Primordial Sin) toont ons een hoofdpersoon die haar volk op het ergste voorbereidt (“If you want peace, prepare for war” klinkt het paradoxaal in Faith Mission). Maar tijdens Recipe for Disaster vraagt ze zich af of de Heilige Moeder hen in de steek heeft gelaten. De instrumentale breaks geven hier uitdrukking aan haar twijfels. In Veridical Paradox wordt zij echter het voorwerp van twijfel en keert de massa zich tegen haar wanneer ze verkondigt dat de Heilige Vrouwe en zij één zijn!
Derde episode Oblation brengt de poppen helemaal aan het dansen. In de tempel richt ze haar woede op de priesters die haar als een bedriegster zien. Ze wordt gevangengenomen en voor de inquisitie gebracht, waar ze het einde van de wereld openbaart (Revelation). Maar in plaats van een slachtpartij vindt een goddelijke interventie plaats (Abduction).
Atonement handelt uiteindelijk over onze ontmoeting met een Unexpected Messiah. De dichotomie tussen positieve en negatieve elementen – een geijkte formule uit de seventies-prog – krijgt hier zijn beslag.  De eerste (akoestische gitaar, piano en zang) en de tweede (de elektrische six-string) symboliseren de tweestrijd tussen goed en kwaad. Het akoestische en de open akkoorden krijgen uiteindelijk de overhand, wat ‘II’ een onverwacht hoopvolle conclusie verleent.
Dankzij de episodische benadering en de muzikale tegenstellingen (vergelijk met het contrast tussen licht en donker in een schilderij) is ‘II’ geen loodzwaar conceptalbum geworden. Ook op hun tweede langspeler brengt Delusion Squared mooi uitgebalanceerde progrock met een frisse, eigentijdse sound.  

14 April 2012
Christoph Lintermans

Meer over deze artiest


Aanraders