Dakota Suite & Vampillia - The Sea Is Never Full

Karaoke Kalk Records

Dakota Suite zet met 'Vampillia' alweer een nieuw pareltje in de behoorlijk uitdijende muzikale kroon.

The Sea Is Never Full

De wegen van Dakota Suite zijn ondoorgrondelijk. Op de eerste albums hoorde je nog duidelijk de invloed van bands als American Music Club en de soms (te) klagerige Red House Painters. Zanger-gitarist Chris Hooson wist echter via zijn singer-songwriter-getinte materiaal gaandeweg ook ander terrein (countryeske rock, jazz, klassiek) te bestrijken. Later zou dat uitmonden in iets dat neigt naar klassieke pianomuziek. 'Signal Hill' was dan weer een terugkeer naar meer songgericht materiaal, al doken er ook wat instrumentals op.

Vampillia ontstond twee maanden voor het Fukushima-debacle in Japan. Dakota Suite had uitgebreid in Japan getourd samen met de Japanse band Vampillia, een alternatieve en experimentele noiserockband. De ravage in en rond Fukushima was zo groot dat Hooson direct het initiatief nam om muziek te maken, die het verdriet en verlies zou helpen verwerken.

Ze trokken langs de kusten, waarna ze achtervolgd werden door beelden van voorbijglijdende wrakstukken in het water. Met titels als The Sea Is Never Full is duidelijk dat de ravage een diepe indruk heeft nagelaten.

Korte stukken werden tussen beide bands uitgewisseld, waarna de Japanners de strijkerssectie in handen namen en ook typische mongoloïde keelzangen - rekukkara - toevoegden. Na de basisopnames werd het opgenomen materiaal drie jaar later gestructureerd. Bassist David Buxton creëerde op basis van wat werd opgenomen een tweeluik : twee stukken die elk een twintigtal minuten in beslag nemen, aangevuld met twee outtakes uit de sessies (met name Nagisa/Isonade en Shorobune/Funayurei).

Dit is een werkstuk waarop best met enige fierheid mag teruggekeken worden. Bloedmooi, vol van tragiek en diep doorleefd gevoel. De samenwerking tussen beide bands levert een bloedstollend mooie soundtrack op. De duidelijk aanwezige tristesse maakt via de muziek  plaats voor catharsis. Een modern, episch muziekstuk waarop  verschillende muzikale stijlen en genres (ambient, experimenteel, postrock, neoklassiek) botgevierd worden. Straf spul voor wie van experimentele ambient houdt.

20 november 2016
Philippe De Cleen